10 11 Ik denk dat voor bijna al onze patiënten geldt dat die het liefst door hun eigen huisarts gezien willen worden. Die kent hun context, hun verhalen, hun voorgeschiedenis en familiesituatie. Het zorgt er ook voor dat er minder druk is op de huisartsenspoedposten en dus voor betere zorg voor die patiënten die wel op de posten worden gezien.” Binnen vijf jaar heeft Doktersdienst Groningen gezorgd voor een huisartsenspoedorganisatie met meer gecommitteerde huisartsen. Dick Rinkes, huisarts “De nieuwe plannen voor de huisartsenzorg zijn elegant, professioneel en om blij van te worden” SAMEN STAAN VOOR HUISARTSENZORG Een van de oplossingen die de Doktersdienst hiervoor wil inzetten is het gebruik van digitale zelftriage. Een goed idee, vindt Dick. “Dit biedt de patiënt effectieve hulp en advies bij laag-urgente zorgvragen. Ook hier zie ik een win-win oplossing. De patiënt hoeft niet onnodig naar de post te reizen en kan naar zijn of haar vertrouwde huisarts. De arts kan dan invulling geven aan het eventuele vervolgbeleid. Bovendien verlicht het de druk op de posten.” De beste oplossingen klinken vaak als een open deur. Dat zegt huisarts Dick Rinkes als het gaat om de inrichting van de huisartsenspoedzorg die klaar is voor de toekomst. “Het mooiste inzicht dat ik tijdens de sessies van het project Samen staan voor de huisartsenzorg heb gekregen is het concept dat de beste huisarts nog gewoon de eigen huisarts is. Een andere ambitieuze stap om de huisartsenzorg te verbeteren is de introductie van de regiearts. Dick is enthousiast over de nieuwe rol van deze regiearts. “De inzet van een vaste groep huisartsen in deze rol leidt tot een professionaliseringsslag voor de hele organisatie. Zij doen relatief snel veel kennis en ervaring op met de huisartsenspoedzorg en kunnen van uit hun rol verbindingen leggen met bijvoorbeeld de spoedartsen op de SEH. Vanuit hun regiefunctie sijpelt deze kennis weer verder de organisatie in naar de andere professionals op de post.” Hoewel het ambitietraject pas net in gang is gezet, kijkt Dick al met tevredenheid en vertrouwen terug op het afgelopen jaar- én de nabije toekomst. “Ik heb echt het idee dat dit project een enorme stap vooruit betekent voor de Doktersdienst. De organisatie wordt zo nog professioneler en op elegante wijze wordt met win-win constructies de zorg voor onze patiënten verbeterd, terwijl tegelijkertijd de werkdruk op de posten wordt verlicht. Daar wordt iedereen toch blij van?”
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=