6 7 Binnen vijf jaar communiceert Doktersdienst Groningen proactief om alle inwoners begripvol te woord te staan via passende communicatiekanalen. “Het is belangrijk om niet alleen tevreden patiënten te hebben, maar ook tevreden medewerkers en huisartsen” Elly Schenk, kwaliteitscoördinator Volgens Elly staan veiligheid en tevredenheid van patiënten altijd voorop: “Als het gaat om onze ambitie rond de begripvolle patiëntenzorg is het belangrijk om de patiënt een realistisch beeld te geven van wat de huisartsenspoedzorg is en wat niet. Dat zorgt voor begrip en rust bij de patiënt. Dat is ook de inzet van het continue patiënttevredenheidsonderzoek. Dan let ik vooral op hoe de veilige spoedzorg en dienstverlening Het is verleidelijk te denken dat als er een kwaliteitsvisie bestaat, die in praktijk wordt gebracht en nageleefd. Elly Schenk, kwaliteitscoördinator bij de Doktersdienst, voegt de daad bij het woord: zij zorgt ervoor dat de kwaliteitsvisie niet alleen op papier staat, maar daadwerkelijk geïntegreerd wordt in de dagelijkse praktijk. BEGRIPVOLLE PATIËNTENZORG hun inzichten bij de analyse van het patiënttevredenheidsonderzoek kan absoluut bijdragen aan effectieve en begripvolle oplossingen.” Behalve tevreden patiënten is het volgens Elly ook belangrijk de andere schakels niet uit het oog te verliezen. “Begripvolle patiëntenzorg kan niet bestaan binnen een organisatie die geen oog heeft voor alle onderdelen van de keten. Daarom is het belangrijk om niet alleen tevreden patiënten te hebben, maar ook tevreden medewerkers en huisartsen. Dat lukt alleen in een veilige, betrouwbare en eigentijdse werkomgeving voor iedereen. Pas als dat allemaal in orde is, kunnen we spreken van een veilige spoedzorg- en dienstverlening in de breedste zin van het woord.” wordt ervaren, waarbij de tevredenheid van de patiënten als leidraad geldt. Daarnaast is het belangrijk dat steeds te evalueren en te monitoren.” Om de patiëntbetrokkenheid bij de Doktersdienst te bevorderen, is in 2023 een cliëntenraad geïnstalleerd. Een positieve ontwikkeling, vindt Elly. “Het is een goede stap geweest in het behalen van onze doelstellingen. Het inzetten van Om de ambitie van de begripvolle patiëntenzorg waar te maken, is in 2023 een patiënttevredenheidsonderzoek opgezet. Dat onderzoek wordt in 2024 verder uitgerold. “Het onderzoek stelt ons in staat om niet alleen mogelijke problemen te ontdekken maar geeft ons ook ruimte om proactieve oplossingen te bedenken. Dat komt de kwaliteit van ons werk en daarmee de begripvolle patiëntenzorg ten goede.”
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=